فرجام

فرجام

با دورد فراوان بر روان پاک انسان هایی که برای اعتلای فرهنگ غنی حقوقی این مرز و بوم شبانه روز کوشیدن و جان شیرین خود را در راه عدالت خواهی و حق طلبی نثار مردم خویش نمودن.
فرجام

فرجام

با دورد فراوان بر روان پاک انسان هایی که برای اعتلای فرهنگ غنی حقوقی این مرز و بوم شبانه روز کوشیدن و جان شیرین خود را در راه عدالت خواهی و حق طلبی نثار مردم خویش نمودن.

زندگینامه دکتر جمشید ممتاز(استاد دانشکده حقوق دانشگاه پاریس)


زندگینامه دکتر جمشید ممتاز  

دکتر جمشید ممتاز در سال ۱۳۲۱ زمانی‌که پدرش کنسول ایران در ازمیر بود، 

در این شهر متولد شد و پس از چند سال به علت آنکه پدرش کاردار سفارت ایران 

در قاهره شد به آن کشور رفته و زبان عربی را در آنجا آموخت.

سوابق تحصیلی و علمی: 

- اخذ دیپلم علوم طبیعى از دبیرستان پرووان پاریس، ۱۳۴۰ (۱۹۶۱) .

- اخذ مدرک لیسانس حقوق سیاسى و عمومى از دانشکده

 حقوق و اقتصاد دانشگاه پاریس، ۱۳۴۴ (۱۹۶۵) .


- اخذ مدرک لیسانس علوم سیاسى از مدرسه مطالعات

 سیاسى دانشگاه پاریس، ۱۳۴۷ (۱۹۶۸) .


- اخذ مدرک فوق لیسانس (دیپلم) حقوق عمومى از دانشکده

حقوق دانشگاه پاریس ۲ ، ۱۹۶۸ .


- اخذ مدرک دکتراى حقوق بین الملل و حقوق عمومى از دانشگاه پاریس ۲ ، ۱۹۷۱ .

- عضو هیأت علمى دانشکده حقوق دانشگاه پاریس ۱۰ ، ۷۴-۱۹۶۸ .

- استادیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۴ .

- دانشیار دانشگاه تهران در سالهاى ۵۹ - ۱۳۵۴ و از سال ۱۳۶۲ تا سال ۱۳۶۵ .

- استاد دانشگاه تهران از سال ۱۳۶۵ تا کنون.

- عضو هیأت علمى دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه درسالهاى ۸۰ - ۱۳۷۰ .

- مدیر گروه حقوق بشر دانشکده حقوق دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۳ .

- عضو مؤسس و رئیس انجمن مطالعات حقوق بین الملل از سال ۱۳۸۱ تاکنون.

- عضو انستیتو حقوق بشر سان رمو.

- عضو انجمن حقوق بین الملل.

- عضو انجمن فرانسوى حقوق بین الملل.

- عضو شوراى آکادمى حقوق بین الملل لاهه.

- مشاور حقوق ى کمیته بین الملل صلیب سرخ.

- عضو هیأت تحریریه سالنامه حقوق بشر دوستانه بین المللى در هلند.

- دریافت نشان درجه ۲ علمى دانش از رئیس جمهور ایران، ۱۳۸۳ .

   

آثار و تالیفات:

- تألیف ۶۰ مقاله به زبان هاى مختلف در زمینه حقوق بشر، حقوق بشر دوستانه،

 حقوق دریاها، حقوق محیط زیست، حقوق جنگ و تروریسم بین المللى در نشریات معتبر بین المللى.


- تألیف کتاب حقوق دریاها، انجام طرح تحقیقاتى حقوق بین المللى 

جنگ ایران و عراق و موضع سازمان ملل، انجام طرح تحقیقى تعلیق 

مخاصمه ونظارت بر انجام طرح تقویت همکارى هاى بین المللى در زمینه حقوق بشر.

از اساتید برجسته دانشکده حقوق و علوم سیاسى دانشگاه تهران است که

در سال ۱۳۸۳ مدیر گروه حقوق بشر دانشکده مذکور شده، نشان

درجه۲ علمى ایران را در همان سال از رئیس جمهور ایران دریافت کرده

 و از اردیبهشت ماه سال جارى به عنوان رئیس کمیسیون حقوق بین الملل 

سازمان ملل متحد انتخاب شده است.

جمشید ممتاز متولد ۱۳۲۱ ازمیر ترکیه است. پدرش که دانش آموخته 

مدرسه نظامى سن سیر فرانسه بوده به سیاست روى آورده بود 

و در زمان تولد جمشید به عنوان کنسول ایران در ازمیر مشغول خدمت 

بوده است. بعد از تغییر محل خدمت پدرش به مصر مى رود و

 سال اول تا سوم ابتدایى را در مدرسه فرانسوى قاهره به تحصیل مى پردازد.

در این سالها است که زبان عربى را هم فرا مى گیرد، زبانى که بعدها آن را از یاد مى برد. 

البته از خاطرات آنجا هم چیزهایى به یاد دارد.

فوتبال بازى کردن با بچه هاى قاهره اى و اینکه در ۹ سالگى زمانى که پدرش 

کاردار ایران در مصر بوده، دکتر مصدق را در سفارت ملاقات مى کند.

دکتر مصدق نخست وزیر ایران در سالهاى ۳۲ - ۱۳۳۰ در ۱۴ مهرماه ۱۳۳۰ تصمیم

 شخصاً و به همراه دکتر حسین فاطمى (معاون سیاسى نخست وزیر) ، 

حسین نواب (وزیر مختار ایران در هلند ) ، و جمعى از کمیسیون مختلط

 نفت مثل دکتر متین دفترى درجلسه شوراى امنیت سازمان ملل حضور یابد 

و در ماجراى شکایت انگلیس از دولت ایران در قضیه ملى شدن صنعت نفت 

ایران به دفاع از موضع ایران بپردازد. دکتر مصدق بعد از ۴۲ روز مذاکره 

با ترومن رئیس جمهور آمریکا و مک گى معاون وزیر خارجه آن کشور 

و حضور در جلسه سازمان ملل، آمریکا را ترک و پس از توقفى کوتاه 

در آمستردام وارد مصر مى شود و در واقع به دعوت نحاس پاشا 

نخست وزیر محبوب مصر براى سفر به آن کشور پاسخ مثبت مى دهد.

 نخست وزیر وقت ایران در زمان اقامتش میهمان خانواده جمشید ممتاز بوده

 و شبها به هتلى در قاهره مى رفته است.

جمشید ممتاز درباره آن ایام مى گوید:
«مردم قاهره به شدت از دکتر مصدق استقبال کردند و دور ساختمان 

سفارت ایران جمع شده بودند. اتفاقاً وقتى که دکتر مصدق به سفارت آمد 

من را بوسید. دانشگاه الازهر هم به ایشان دکتراى افتخارى اعطا کرد».

جمشید ممتاز کلاسهاى چهارم تا هشتم تحصیلاتش را در مدرسه فرانسوى هاى

 تهران ادامه مى دهد و چند سال پایانى تحصیلات دبیرستانش را در مدرسه شبانه

 روزى پرووان پاریس طى مى کند و در سال ۱۳۴۰ دیپلمه علوم طبیعى مى شود.

 سپس تحصیلات خودرا در همان کشور در رشته حقوق تا مقطع دکترا ادامه مى دهد.

تز دکتراى او«نظام حقوق ى بستر زیر دریاها» بوده است.
«تزم در مورد بهره بردارى از منابعى است مانند منگنز و کبالت که در بستر دریاها قرار دارد.

 آن زمان تصور مى شد که مى توان به سرعت از این منابع بهره بردارى کرد 

و عایدات فروش این منابع را براى اداى قروض کشورهاى جهان سومى در نظر گرفت».

استاد بانفوذ او - خانم باستید - که پدرش رئیس دیوان دائمى دادگسترى 

و شوهرش در چندین نوبت در فرانسه به مقام وزارت رسیده، کارى مى کند 

که شاگردش در زمان تحصیل در مقطع دکترا، به تدریس هم بپردازد.

در دانشکده حقوق پاریس ۱۰ استخدام مى شود و به مدت ۶

سال کار تدریس را دنبال مى کند. در سال ۱۳۵۳ به ایران باز مى گردد 

و استادیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران مى شود، در سال ۱۳۵۴ ،

 دانشیار دانشکده شده و در سال ۱۳۶۵ به مرتبه استادى ارتقا مى یابد.

اگر چه دکتر ممتاز تز دکترایش را درباره نظام حقوق ى بستر زیر دریاها گذرانده است،

 اما کم کم به مقوله حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه تعلق خاطر پیدا مى کند

 و به شکلى دفاع از این مقوله ها به دغدغه فکرى این استاد برجسته ایرانى مبدل مى شود.

در سال ۱۳۸۳ به عنوان مدیر گروه حقوق بشر دانشکده حقوق

 و علوم سیاسى دانشگاه تهران انتخاب شده وبه شکلى جدى تر به

 فعالیت دراین حوزه مى پردازد.

جمشید ممتاز در زمان تحصیل در دانشگاه در سال ۱۹۶۲ با خانمى

 دانشجو و فرانسوى آشنا مى شود و بالاخره این آشنایى به ازدواج هم منجر مى شود.

همسر دکتر ممتاز هم داراى مدرک دکتراى حقوق بین الملل از دانشگاه سوربن است 

و سالیان سال است که با همسر و سه فرزندش در ایران اقامت گزیده 

.به باور دکتر عراقى دیگر استاد برجسته دانشکده حقوق دانشگاه تهران، 

همسر دکتر ممتاز «زبان فارسى را به خوبى فرا گرفته واز هر ایرانى هم ایرانى تر شده».

دکتر ممتاز به عنوان ناظر اصلى در انجام طرح تقویت همکارى هاى بین المللى 

در زمینه حقوق بشر نیز تلاش ارزنده اى داشته است.

دراین طرح، چگونگى ترویج و حمایت از حقوق بشر از طریق همکارى هاى بین المللى

 آنچنانکه درمنشور سازمان ملل متحد آمده مورد بحث قرار گرفته است.

ممتاز علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران، در دانشگاههاى پاریس ۱

و پاریس ۲ ، پاریس ۱۰ ، پاریس ۱۳ ، دانشگاه ژنو، دانشگاه کلمبیا، 

دانشگاه فلوریدا و دانشگاه العین امارت هم تدریس داشته است.

این استاد دانشگاه عضو هیأت نمایندگى جمهورى اسلامى ایران در مجمع عمومى

 سازمان ملل متحد از نشست چهل و چهارم تا پنجاه و نهم و عضو هیأت نمایندگى ایران

 در کمیسیون آماده سازى براى سازمان منع استفاده از سلاحهاى شیمیایى است


همچنین نماینده و سرپرست گروه مشاوران حقوق ى ایران در پرونده

 انهدام سکوهاى نفتى ایران(توسط آمریکا) در دیوان بین المللى دادگسترى

 در سالهاى ۲۰۰۳ - ۱۹۹۲ بوده است. از سال ۲۰۰۰ تاکنون عضو کمیسیون 

حقوق بین الملل سازمان ملل متحد است و در دوم ماه مه ۲۰۰۵ (اردیبهشت ۱۳۸۴ ) 

به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شده است. قبل از دکتر احمد متین دفترى

 در سالهاى ۶۱ - ۱۹۵۷ به عضویت این کمیسیون درآمده بود.

انتخاب اعضاى این کمیسیون به این صورت است که مجمع عمومى 

سازمان ملل با توجه به صلاحیت فردى کسانى را که در زمینه حقوق بین الملل

 صاحب نظر باشند به عنوان عضو این کمیسیون بر مى گزینند.

تعداد اعضاى این کمیسیون به ۳۴ نفر حقوق دان مى رسد و از آنجا که 

رئیس کمیسیون باید در سال جارى از میان نمایندگان کشورهاى آسیایى انتخاب مى شد،

 اعضاى آن به گونه اى اجماعى از میان ۸ نفر نماینده از قاره آسیا، یک حقوق دان را به

 عنوان رئیس برگزینند. بالاخره ۳۳ نفر نسبت به ریاست ممتاز بر کمیسیون اتفاق 

نظر پیدا مى کنند و او رئیس کمیسیون مى شود. کمیسیونى که وظیفه اش

 تشویق توسعه تدریجى حقوق بین الملل و تدوین آنها است واجلاسیه هاى آن

 هم در مقر اروپایى سازمان ملل متحد در ژنو تشکیل مى گردد.

شاید تبحر ممتاز در عرصه حقوق بین الملل و قدرت نفوذ کم نظیر او در چنین 

انتخابى نقش اساسى داشته .

ممتاز علت گرایش پیدا کردن خود به مقوله حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه

 را اینگونه بیان مى کند:«افزایش خشونت در جهان، درگیرى هاى مسلحانه،

 جنگ ، آوارگى، ظلمى که در حق غیرنظامیان وارد مى شود زمینه را براى فعالیت

 بیشتر در عرصه حقوق بشر باز مى کند و آدم احساس مى کند با فعالیت

 در این عرصه بیشتر مى تواند مثمر ثمر باشد».

وى حدود ۱۵ سال است که فقط در مقاطع فوق لیسانس و دکترا به تدریس

 در حوزه هاى حقوق بشر، حقوق مخاصمات و حقوق سازمانهاى بین المللى مشغول است.

«من دانشجویانم را خیلى دوست دارم وخیلى به آنها علاقه مندم. لطفى 

که دانشجویان ایرانى به من دارند در خارج از کشور وجود ندارد.

اینجا من بیشتر احساس آرامش مى کنم. من کشورم را دوست دارم 

و تا آنجا که بتوانم به کشورم خدمت مى کنم».

او اعتقاد دارد که یک استاد صرفاً نباید به فکر درآمد باشد. وى که در 

هیأت هاى نمایندگى دولت ایرانى به خارج از کشور مى رود و روزانه

حدود ۶۰ دلار دریافتى دارد، اقامت درخارج از کشور را که مى تواند

 منجر به کسب درآمد بیشترى براى او و خانواده اش باشد بر اقامت برماندن 

در زادگاهش ترجیح نمى دهد.

او بر این باور است که «من فکر مى کنم به اندازه کافى خانواده ام در رفاه هستند. 

اگر من مى خواستم در خارج از کشور زندگى کنم در زمان ناامنى ناشى از 

جنگ باید مى رفتم و یا مثلاً باید وکیل مى شدم تا درآمد زیادى کسب کنم».

و اضافه مى کند: «هدف من این است که تا زمانى بتوانم تحقیق بکنم و به 

مملکت ام خدمت کنم و بکوشم دانشجویانى را تربیت کنم که جایگزین ما شوند».

خانم دکتر نسرین مصفا استاد دانشکده حقوق وعلوم سیاسى دانشگاه تهران 

درباره استادش یعنى دکتر جمشید ممتاز مى گوید: «ایشان فقط استاد ما نیستند. 

ایشان محور شاگردان شان هستند. امیدوارم همیشه مثل آفتاب باشند. 

همانطور که به ما رسم زندگى کردن را یاد دادند، امیدوارم که ما به عنوان شاگردان

 دکتر ممتاز بتوانیم به این جامعه خدمت کنیم».

دکتر درودیان در مراسم بزرگداشت دکتر ممتاز در دانشگاه تهران بیان داشت

 که آقاى دکتر ممتاز از در بزرگ وارد دانشگاه شدند و دکتر عراقى این نوع صحبت کردن

 دکتر درودیان را اینگونه تأویل مى کندکه برخى اساتید دانشگاه تحمیلى بوده اند 

ولى در مورد دکتر ممتاز وضعیت فرق مى کرده و دانشگاه با توجه به سطح معلومات

 و علم ایشان وى را استخدام نموده است.

ممتاز اینگونه علایق خود اشاره مى کند:
«من خیلى سفر را دوست دارم، پیاده روى را هم خیلى دوست دارم 

ولى فرصت نمى کنم. از رانندگى هم بدم نمى آید. دوست دارم با ماشین بروم 

و مناطق مختلف ایران را ببینم که متأسفانه فرصت نمى کنم، با پسرم یک زمانى فوتبال بازى مى کردم».

در نهایت هم نقش روز افزون ایران در جامعه بین المللى را تمنا دارد.

رأی وحدت‌ رویة شمارة۷۴۷ـ۲۹/۱۰/۱۳۹۴ هیأت‌ عمومی دیوان ‌عالی ‌کشور

رأی وحدت‌ رویة شمارة۷۴۷ـ۲۹/۱۰/۱۳۹۴ هیأت‌ عمومی دیوان ‌عالی ‌کشور

      نظر به اینکه یکی از شرایط برقراری مسئولیت مدنی، وجود تقصیر است

، لذا در اینگونه موارد به عنوان مقدمة صدور حکم به جبران خسارت، 

باید وجود تقصیر و تخلف و ورود خسـارت احراز گردد و سپـس دادگاه میزان خـسارت 

را تشخیص دهد و حکم به جبران آن صادر نماید که احراز تخلف مؤسسات

و اشخاص مذکور در بندهای ۱ و ۲ مادة ۱۰ قانون تشکیلات و 

آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، بر اساس تبصرة مادة مرقوم برعهدة دیوان است. 

بدیهی است در مواردی که مالکان اراضی تصرف و تملک شده از سوی شهرداری،

 بهای آن اراضی را مطالبه می‌کنند بدون اینکه مدعی تخلف و نقض قانون

 از سوی شهرداری در اقداماتی که انجام داده، باشند دعوی

 موضوعاً از شمول مقررات بندهای ۱ و ۲ و تبصرة ۱ بند ۳ مادة ۱۰ قانون

 یاد شده خارج است و دادگاه باید به دعوی رسیدگی و حکم مقتضی صادر نماید.

 بر این اساس، رأی شعبة هجدهم دادگاه تجدیدنظر استان تهران که با این 

نظر مطابقت دارد به اکثریت آراء صحیح تشخیص داده می‌شود.

 این رأی طبق مادة ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری برای شعب 

دیوان عالی کشور و دادگاه‌ها و سایر مراجع، اعمّ از قضایی و غیر آن لازم‌الاتباع است.

هیأت عمومی دیوان عالی کشور

به نقل از سایت روزنامه رسمی کشور

لینک خبر در روزنامه رسمی کشور

پیش نویس منشور اخلاق و رفتار حرفه ای وکیل دادگستری


زمان مخابره : 
  چهارشنبه 26 اسفند 1394 - 12:12:12 PM

پیش نویس منشور اخلاق و رفتار حرفه ای وکیل دادگستری

در اجرای تصمیم مورخ 18/11/94 هیات رئیسه کانون وکلای دادگستری مرکز
 به این وسیله پیش نویس منشور اخلاق و رفتار حرفه ای وکیل دادگستری جهت ملاحظه ،
بررسی و اعلام نظرات اصلاحی عموم همکاران منتشر می گردد .

پیش نویس منشور اخلاق و رفتار حرفه ای وکیل دادگستری

در اجرای تصمیم مورخ 18/11/94 هیات رئیسه کانون وکلای دادگستری مرکز به این وسیله

 پیش نویس منشور اخلاق و رفتار حرفه ای وکیل دادگستری جهت ملاحظه ، 

بررسی و اعلام نظرات اصلاحی عموم همکاران منتشر می گردد .

خواهشمند است تا پایان فروردین ماه 1395 نظرات اصلاحی را با ذکر عبارت

 « پیش نویس منشور اخلاق و رفتار حرفه ای وکیل دادگستری » به کانون مرکز

 ارسال یا از طریق آدرس ایمیل کانون به نشانی info@icbar.ir اعلام فرمائید .

 
 
 
 

دادگاههای حقوقی و کیفری (آدرس دادگاه های حقوقی و کیفری)

دادگاههای حقوقی و کیفری

نشانی مجتمع های قضایی تهران

 1- حوزه ریاست دادگاههای عمومی و انقلاب تهران : تهران خیابان سپهبد قرنی ، نبش خیابان سمیه ، مجتمع قضایی شهید بهشتی ، طبقه 4

----------------------------------------------------------------------------------

2- مجتمع قضایی شهید بهشتی (ره) : تهران بالاتر از میدان فردوسی خیابان سپهبد قرنی نبش خیابان سمیه

دعاوی حقوقی مناطق  12 و 6

-----------------------------------------------------------------------------------

3- مجتمع قضایی شهید صدر (ره) : تهران خیابان شهید مطهری (ره) خیابان میر عماد جنب فرمانداری تهران

دعاوی حقوقی مناطق  7 و 3  تهران

دعاوی خانواده منطقه 7 تهران

-----------------------------------------------------------------------------------

4- مجتمع قضایی شهید مفتح (ره) : تهران شهر زیبا خیابان مخابرات پشت کانون اصلاح وتربیت

دعاوی حقوقی مناطق 22 و 21 و 5  تهران

دعاوی خانواده مناطق  22 و 21 و 9 و 5  تهران

-------------------------------------------------------------------------------------

5- مجتمع قضایی شهید محلاتی (ره) : تهران اتوبان آهنگ بلوار ابوذر بین پل چهارم و پنجم

دعاوی حقوقی مناطق  15 و 14  تهران

دعاوی کیفری مناطق  15 و 14  تهران

-----------------------------------------------------------------------------------

6- مجتمع قضایی ولیعصر (عج) : تهران ضلع جنوبی پارک شهر ساختمان روزنامه رسمی کشور

دعاوی کیفری مناطق 12 و 11  تهران

-------------------------------------------------------------------------------------

7- مجتمع قضایی شهید قدوسی (ره) : تهران میدان ونک، خیابان ملاصدرا، تقاطع کردستان، شماره ۶۴، ساختمان فرهاد

دعاوی کیفری مناطق  7 و 6 و 3  تهران

---------------------------------------------------------------------------------

8- مجتمع قضایی شهید مدرس (ره) : تهران میدان امام حسین (ع) خیابان دماوند بعد از سبلان اول وحیدیه

دعاوی کیفری مناطق  13 و 8 و 4  تهران

-----------------------------------------------------------------------------------

9- مجتمع قضایی بعثت : تهران ضلع شمالی ترمینال جنوب -

دعاوی حقوقی مناطق  19 و 16  تهران

دعاوی کیفری مناطق  19 و 16  تهران

-------------------------------------------------------------------------

10- مجتمع قضایی قدس : تهران بلوار اشرفی اصفهانی بالاتر از میدان پونک نبش نیایش

دعاوی کیفری مناطق  22 و 21 و 10 و 9 و 5 و 2  تهران

----------------------------------------------------------------------------------

11- مجتمع قضایی شهید فهمیده ( اطفال )  : تهران اول اتوبان تهران کرج نرسیده به عوارضی قدیم خیابان آزادگان پلاک

144

دعاوی کیفری اطفال کل شهر تهران

---------------------------------------------------------------------------------

12- مجتمع قضایی عدالت (مجتمع الکترونیکی) : تهران میدان تجریش خیابان فنا خسرو ( ثبت سابق) پلاک 73

دعاوی حقوقی منطقه  1 و 2 تهران (منطقه 2 از اتوبان همت به بالا)

دعاوی کیفری منطقه  1  تهران

-----------------------------------------------------------------------------------

13- مجتمع قضایی خانواده 1 : تهران اتوبان شهید محلاتی نبرد جنوبی جنب آتش نشانی و شهرداری

دعاوی خانواده مناطق  19 و 17 و 16 و 15 و 14 و  12 و 11 و 10   تهران

--------------------------------------------------------------------------------------

14- مجتمع قضایی خانواده 2 : تهران ضلع شمال شرقی میدان ونک

دعاوی خانواده مناطق   6 و 3 و 2 و 1

-----------------------------------------------------------------------------------

15- مجتمع قضایی شهید مطهری (ره) : تهران یافت آباد بلوار معلم بعد از میدان الغدیر پلاک 126

دعاوی حقوقی مناطق  18 و 17 و 10 و 9  تهران

دعاوی کیفری مناطق  18 و 17  تهران

دعاوی خانواده منطقه  18 تهران

----------------------------------------------------------------------------------

16- مجتمع قضایی شهید باهنر (ره) : تهران تهرانپارس تقاطع خیابان شهید باقری و خیابان شهید عباسپور

دعاوی حقوقی مناطق 13 و 8 و 4  تهران

دعاوی خانواده مناطق  13 و 8 و 4  تهران

-------------------------------------------------------------------------------------

17- دادگاههای انقلاب اسلامی تهران : تهران خیابان شریعتی خیابان معلم

دعاوی حقوقی و کیفری صالح به رسیدگی در دادگاه انقلاب اسلامی

-------------------------------------------------------------------------------------

18 - دادگاه ویژه شاهد : تهران - خیابان طالقانی خیابان فرصت نبش موزه شهدا

دعاوی حقوقی و خانواده استان تهران

دعاوی کیفری کشوری

-------------------------------------------------------------------------------------

19 - مجتمع قضایی شهید مدنی : تهران - خیابان انقلاب - خیابان قدس ( خیابان ضلع شرقی دانشگاه تهران ) - روبروی خیابان پورسینا

دعاوی حقوقی مناطق 11 و 2 تهران (منطقه 2 از اتوبان همت به پایین)

 

مرحوم دکتر رضا نوربها


  • دکتر رضا نوربها حقوقدان، وکیل دادگستری و مدیر پیشین گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1340 وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد
     وی پس از اخذ مدرک لیسانس قضایی و فوق‌لیسانس روان‌شناسی تکمیلی در سال 1348 پس از طی دوره کارآموزی قضایی، به استخدام دادگستری در‌آمد.
    دکتر نوربها پس از کناره گیری از دادگستری، عازم فرانسه شد تا در دانشکده حقوق دانشگاه "مون پلیه" دوره فوق لیسانس D.E.A در رشته حقوق جزا و جرم شناسی را طی کند و سپس در دوره دکترای حقوق شرکت کرد و به طور همزمان دوره کار آموزی مرکز درمانی مجرمین پاریس را نیز طی کرد و با ارائه پایان‌نامه "کوشش در زمینه روان درمانی مجرمین و تحقیق در زمینه علل تحولات زندان‌ها از مراکز تنبیه به مراکز درمانی" موفق به دریافت دکترای حقوق جزا شد.
    وی پس از بازگشت به ایران، در کنار وکالت دادگستری، به عضویت هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی درآمد و به تدریس حقوق جزای عمومی، جرم شناسی و فلسفه حقوق جزا پرداخت. نوربها عضو کمیته برنامه‌ریزی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیات علمی کمیته ارتقاء این دانشکده نیز بود و تالیفات فراوانی از جمله کتاب زمینه حقوق جزای عمومی که همچنان منبع درسی آزمون کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی است، در کارنامه علمی وی وجود دارد.

     نوربها از منتقدین قانون مجازات اسلامی در شکل فعلی‌اش بود. وی با اشاره به اینکه قانون باید با عدالت انطباق داشته باشد، در سال آخر عمر خویش درباره قانون مجازاتی که اکنون مبنای احکام قضات دادگستری است، چنین گفت: " کلیه ارفاقات قانونی اعم از تعویق، تعلیق، آزادی مشروط و عفو برای کیفرهای تعزیری و بازدارنده وجود دارد اما در حدود چنین نیست. به طور مثال فردی که به هر دلیلی شرب خمر کرده، نمی‌تواند از تعلیق، تعویق و... استفاده کند. اما فردی که بیت المال را غارت کرده به همه لطمه زده، امنیت اقتصادی را دچار تشویش کرده و از بین برده، می تواند از همه ارفاقات استفاده کند. خطر مفسدان اقتصادی به مراتب بیشتر از کسی است که از بد حادثه به خانه یی دستبرد زده است. "
    وی بر ضرورت ترویج فقه پویا برای رفع مشکلات فعلی قانون جزا در ایران تاکید داشت و در این‌باره می‌گفت: "اگر قانون دچار اشکال است و نمی‌شود آن را اجرا کرد، چرا آن را تصویب می‌کنیم؟ چرا که در خود لایحه { قانون مجازات } نیز آمده است که اگر کیفری موجب وهن اسلام شود، نباید اجرا شود. پس قبول داریم که بعضی کیفرها موجب وهن اسلام می شود. پس اشکال عمده این دیواری است که بین کیفرها ایجاد کرده ایم. در بخش کیفرهای بازدارنده و تعزیرات، نوآوری هایی وجود داشته اما در کیفرهای مربوط به حدود هیچ تغییری صورت نگرفته است که این تغییرات را باید با فقه پویا ایجاد کنیم. "
    نوربها در دوران تدریس خود در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، شاگردان فراوانی پرورد. وی به عنوان یکی از مبرزترین اساتید حقوق جزا در ایران، در طول دوران فعالیت فکری خود، همواره سعی کرد که سخن استدلالی بگوید و هیجان و احساسات را جانشین اندیشه و منطق نسازد. وی علیرغم اینکه انتقادات فراوانی به قوانین جزایی کشور داشت، به گونه ای سخن نمی‌گفت که از سخنانش بوی عناد با ارزش‌های دینی و عرف رایج در جامعه اسلامی به مشام رسد
    از ویژگی‌های مهم دکتر نوربها این بود که توامان از تجربه قضاوت و وکالت برخوردار بود و آن گونه که همکاران و شاگردانش درباره وی می‌گویند، با رویکردی عملی و کاربردی به تدریس می‌پرداخت. نوربها مدرس فلسفه حقوق کیفری بود و این امر در واقع به این معنا بود که وی رویکردی میان‌رشته‌ای به حقوق کیفری داشت و به حقوق اساسی و حقوق بشر به عنوان حقوق مادر توجه می‌کرد.
    حقوق جزا در دانشکده‌های حقوق معمولاً از دو منظر مورد توجه است: 1- از منظر حقوقی - قضایی و تکنیک حقوق 2- از منظر دیگر نگاه فلسفی، جامعه‌شناختی و تاریخی . از منظر نخست رسالت اصلی حقوق کیفری تربیت تکنسین‌های حقوق است. از دیگر ویژگی های سبک تدریس و تالیف دکتر نوربها این بود که بین این دو رویکرد حقوق جزا پیوند برقرار کرده بود. مثلاً کتاب "زمینه‌ حقوق جزای عمومی"، که در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می‌شود، به خوبی نشان می دهد که دکتر نوربها به جنبه‌های فنی حقوق جزا و کتاب " زمینه‌ی جرم‌شناسی " نیز حاکی از آن است که وی به مسائل مبنایی جرم، بزه‌دیدگی، بزه‌کار و مجازات توجه داشت.
    استاد در تاریخ 23 بهمن 1389 دار فانی را برای همیشه وداع گفتند و جامعه حقوقی در سوگ او نشست.

تشکیل پرونده سنجش شخصیت برای داوطلبان قضاوت

۹۴ چهارشنبه ۲۶ اسفند

بنا به دستور معاون منابع انسانی قوه قضاییه در کارگروهی مرکب از کارشناسان جذب

 و سنجش مراحل مختلف جذب داوطلبان قضاوت مورد بازنگری قرار گرفت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام

 توحید عاملی گفت: محصول این بازنگری افزوده شدن آزمون استخدام شغلی 

و آزمون رغبت سنج و نیز تست‌های شخصیت و روان‌شناسی به مراحل جذب

 و گزینش قضات بود که از سال ۹۵ برای داوطلبان قضاوت اجرایی خواهد شد 

و لذا از این به بعد برای داوطلبان پرونده مربوط به اطلاعات شخصی و رفتاری 

تشکیل و در دوره کارآموزی قضایی و در دوره آزمایشی همچنان باز و فعال نگه

 داشته خواهد شد.

قائم‌مقام مرکز آموزش قوه قضاییه تصریح کرد: ضمناً قرار است کسانی که مراحل

 جذب اولیه را سپری کرده‌اند و یا در دوره کارآموزی هستند نیز در این تست‌ها شرکت

 کنند. داوطلبان قضاوت نیز باید در هر یک از مراحل حد نصاب لازم را کسب کنند.

وی تاکید کرد: توجه به مسایل شخصیتی و رفتاری در کنار مسایل علمی از گذشته 

در سیستم قضایی کشور ما وجود داشته و در شرایط حاضر و با استفاده از

 ابزارهای جدید روان‌شناسی قصد بروزرسانی آن را داریم.


گفتگوی اختصاصی بهمن کشاورز با پایگاه خبری اختبار94/12/26

در گفتگوی اختصاصی بهمن کشاورز با پایگاه خبری اختبار بیان شد :

آخرین وضعیت لایحه جامع وکالت،

اجباری شدن حضور وکیل در دعاوی و برگزاری آزمون وکالت ۹۵

پایگاه خبری اختبار – بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون ها ی

 وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری اختبار

 به تشریح آخرین وضعیت لایحه جامع وکالت و نکاتی در مورد آزمون وکالت پرداخت.

آخرین خبری که در مورد لایحه جامع وکالت دارید چیست؟

آخرین خبری که ما داریم این است که فعلا در کمیسیون قضایی مجلس است،

 در عین حال در مرکز پژوهش های مجلس هم در حال بررسی  بوده که عملا این

 بررسی به پایان رسیده،  طبیعتا نتیجه بررسی های مرکز پژوهش های مجلس 

به کمیسیون قضایی اعلام خواهد شد که در موقع بحث و بررسی در کمیسیون مورد توجه قرار بگیرد.

اما اینکه در سال جاری این مطلب به سامان برسد و در مجلس فعلی احیانا تصویب

بشود به نظر بعید می آید زیرا که این لایحه ، لایحه ی بسیار مهمی است و اینکه

 بر مبنای اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون آزمایشی بشود 

از نظر منطقی قابل قبول نیست ، این چیزی است که در خور بررسی های  بیشتر 

و مفصل تر است بنابراین امیدواریم ان شاءالله در مجلس آتی که تشکیل خواهد

 شد این لایحه را با دقت و با توجه کامل و با توجه به اصلاحاتی که شده و مطالعات 

وسیعی که در مرکز پژوهش ها شده است ان شاءالله مورد بررسی قرار بگیرد.

بنابراین این لایحه ای که الان در مرکز پژوهش هاست و خروجی آن که 

در کمیسیون قضایی مطرح است مورد تائید اسکودا است؟

در بررسی این لایحه نمایندگان ما یعنی اسکودا و کانون مرکز

 (جناب دکتر مالکی و جناب دکتر ثابت قدم) حضور داشته اند و در یک 

قسمت های زیادی توافق حاصل شد و در بعضی قسمت های مهم 

هم خب متاسفانه به توافق نرسیدیم و آن هم در بررسی های بعدی 

همه ان شاءالله بطور متفق علیه تصویب می شود.

جناب کشاورز طبق ماده۴۷ لایحه جامع وکالت که در فضای مجازی 

منتشر شده است کارآموزان وکالت در سال اول حق مداخله در امر وکالت را ندارند آیا این ماده به شان وکلای جوان و به معیشت آنها آسیبی نمی رساند؟

خودتان فرمودید کارآموزان وکالت، کارآموز وکالت کسی است که هنوز وکیل

 نیست و یک احتمال هم هست که در نتیجه [خدایی نکرده] مردود شدن مکرر

 در اختبار اصولا وکیل نشود ، از طرفی حتی این بحث هم همین الان مطرح است

 که آیا قبول وکالت از طرف کارآموز وکالت، مصداق وکالت به طور اخص و استقلالی

 هست یا خیر؟ که اگر باشد بعد در مورد قبول وکالت از طرف کارآموزان جای تامل 

خواهد بود؛ اما نظر غالب این است (و بنده هم این نظر را دارم) که کاری که کارآموز 

وکالت تحت نظر وکیل سرپرست خود می پذیرد کار مستقل وکالت نیست بلکه 

جزو آموزش های دوره کارآموزی است و بدون آن نمی شود کارآموزی کرد و

 بنابراین الان این مسئله حل شده است و طبق روال همیشه عمل خواهد شد، 

 اما این چیزی که در لایحه آمده با توجه به مصالح عالیه و حقوق مردم است

 و واقعیت این است که نه فقط کارآموز وکالت بلکه حتی وکیل تازه کاری که

 در اختبار هم قبول شده و پروانه هم در آغاز کار گرفته است دقیقا شبیه 

فردی است که آموزشگاه رانندگی رفته  و آموزش را دیده و  قبول شده 

و پروانه رانندگی را گرفته است و این بار اولی که پشت ماشین می نشیند 

وضعش به طور کل متفاوت از کسی است که چند روز یا حتی چند ماهی 

هم رانندگی کرده است،  وقتی بحث استیفاء حقوق مردم است و دفاع از 

حقوق مردم ، هر احتیاطی را که بشود انجام داد بجاست و این بحث 

کارآموزی که در سال اول نمی تواند به طور استقلالی قبول وکالت کند 

و در کار وکالت دخالت کند لزوما باعث اشکال در معیشت او نخواهد شد

 برای اینکه به هرحال از طریق کمک های  وکیل سرپرست بابت کارهایی

 که کارآموز تعقیب می کند می تواند آن یک سال را بگذراند.

بگذریم از این که اصولا وکالت کاری است آزاد و جنبه های درآمدی آن بسیار متغیر است

 و متاسفانه بسیاری از وکلای  جوان ما که هم بسیار دانشمند هستند 

و کار هم کرده اند و متبحر هستند به دلالیلی که هیچ ارتباطی به کانون وکلا 

و نه به وکیل سرپرست و نه به خودشان دارد بیکار و کم کار هستند و مشکلات مالی دارند؛

 بنابراین به طریق اولی تردیدی نیست که کارآموزان وکالتی که مورد نظر شما هستند 

در این حالت مشکل مالی خواهند داشت و هیچ بحثی نیست، ولی به خاطر وجود 

یک چنین چیزی اصول حاکم بر یک قانون وکالت را نمی شد نادیده گرفت.

درباره اجباری شدن حضور وکیل در دعاوی با توجه به بخشنامه ای 

که سابق بود ولی در حاضر لغو شده است؛ آیا در لایحه جدید پیش 

بینی هایی شده است؟

البته آنچه که وجود داشت بخشنامه نبود بلکه قانون مصوب ۱۳۵۶ بود که اجرا می شد

 فقط آیین نامه اجرایی را آیت الله هاشمی شاهرودی تصویب کردند که کار بسیار خوب

 و درستی هم کردند، متاسفانه به دلایلی که بر بنده روشن نیست دیوان عالی محترم

 کشور یک حکم وحدت رویه داد که مانع از ادامه اجرای این آیین نامه شد، بنده کما

 اینکه بسیار گفته ام و نوشته ام به نظر من درمان قطعی ۷۰ الی ۸۰ درصد از اشکالات

 و ضعف های دادگستری و قوه قضائیه ، الزامی شدن وکالت است؛ که اگر بشود بسیاری

 از مشکلات حل خواهد شد ودر لایحه جامع هم تا آنجایی که آخرین اخباری که من شنیده ام

 ظاهرا این مورد توجه  قرارگرفته است و امیدوارم به همین شکل به طور کامل مورد تصویب قرار بگیرد،

  و یک نگرانی هایی هم که از جانب افرادی که اطلاع کافی ندارند ابراز می شود که

 پس تکلیف آن هایی که نمی توانند حق الوکاله بدهند و این گونه موارد چیست؟ 

عرض کرده ام و بازهم عرض می کنم که تکلیف این ها را ادارات معاضدت کانون های وکلا

 و دفتر تعیین وکیل تسخیری کانون های وکلا تعیین کرده است و در صورت الزامی شدن، 

هیچ فردی به علت نداشتن بی وکیل نخواهند بود.

درباره بحث آزمون وکالت آینده این آزمون به چه نحو است؟ 

آیا ظرفیت کانون ها کم می شود؟ به عنوان نمونه در آزمون امسال

 بر خلاف سال های قبل سهمیه استان خراسان (شمالی، رضوی،جنوبی) کاهش یافت،

 آیا این کاهش سهمیه به سایر کانون ها هم تسری پیدا خواهد کرد؟

این مسئله تابعی است از تصمیمی  که کمیسیونی که طبق تبصره  موضوع یک

 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت در هر سال در حدود تیرماه یا خرداد ماه می گیرد

 و در این کمیسیون نمایندگان قوه قضائیه اکثریت را دارند و رئیس کانون در اقلیلت است، 

آمارها و تغییرات سازمان قضایی هم در اختیار آن دو بزرگواری است که از قوه قضائیه تشریف

 می آورند و آن ها تشخیص می دهند که چند نفر لازم است؛ و در عین حال این را هم

 به یاد داشته باشید که تعداد کارآموز و تعداد فارغ التحصیلان حقوق به طور دائم التزایدی 

در حال افزایش است و به هیچ وجه تناسبی با نیازهای جامعه هم ندارد، کانون های 

وکلا هم نمی توانند پاسخگوی پذیرش بی رویه میزان بیشماری دانشجوی حقوق باشند

 که بعدا فارغ التحصیل می شوند،  اینکه در پس این پذیرش و این تعداد چه عواملی وجود دارد

 قابل بحث جداگانه ای است به طور مستوفی ، به هرحال آنچه مسلم است به این شکل

 تعدادی از جوان ها به مدت ۴ سال عنوان بیکار نخواهند داشت  بلکه به آن ها دانشجوی

 حقوق گفته می شود و پدر و مادر آنها هم می گویند بچه های ما دانشجو حقوق هستند 

ولی به هرحال این ها فارغ التحصیل می شوند و کار می خواهند و این مقدار کار برای بیرون

 دِه دانشکده های حقوق که می گویند الان به ۱۵۰ عدد در سراسر ایران رسیده اند نیست،

 یعنی کار و آن حرفه حقوقی که در قوه قضائیه، کانون های وکلا و دفاتر اسناد رسمی وجود دارد

 پاسخگوی تولید انبوه لیسانسیه حقوق نیست بنابراین اینکه شما می فرمایید تعداد پذیرش 

پایین می آید ، این ناشی از این است که نیازی وجود ندارد همین الان ما تعداد بیشماری و

کیل کم کار و بیکار داریم، چرا در تهران که تعداد وکلای آن حدود ۱۸ هزار نفر است فقط

حدود ۱۱ هزار نفر پروانه های خود را تمبر می زنند؟ علت آن اینست که کار ندارد که 

نیاز به پروانه تمبر زده داشته باشند با این ترتیب این تقلیل تعداد ناچارا تابعی است

 از واقعیت های عمومی، معذلک کانون های وکلا تعدادی را که کمیسیون تعیین کرده اند

 را همیشه پذیرفته اند و بدون اینکه یک شاهی هم از دولت هیچ زمانی به آن ها کمک

 شده باشد این ها را پرورش داده و خواهند داد ولی من امیدوارم که تناسبی معقول

 و منطقی بین تعداد فارغ التحصیلان حقوق و نیازهای واقعی کشور به حقوقدان و نیاز 

به لیسانسیه حقوق ایجاد بشود.

آیا شیوه جذب آزمون وکالت آیا در سایر کشورها هم به صورت آزمون تستی است؟ 

آیا الگوی مطلوب آزمون تستی است و آیا اسکودا طرحی برای جایگزینی آزمون تستی دارد؟

ملاحظه بفرمایید که وقتی شما با ۶۸ هزار [اندکی بیشتر] داوطلب مواجه می شوید

 که قرار است چیزی در حدود ۳ هزار نفر از داخل این ها انتخاب بشوند چاره ای جز آزمون 

تستی ندارید و در جاهای دیگر هم داستان همین است آنچه هم من می دانم مثلا

در ایالات متحده آمریکا ، ایالت نیویورک ، هر سال آزمون وکالت در ۲ روز برگزار می شود

 و دو تا ۷ ساعت که گویا بیش از ۳۰ ماده درسی را به صورت تستی آزمون می گیرند 

و البته در آخر هر داوطلب یک مقاله خیلی کوتاه در مورد یک مسئله روز که آن روز مطرح خواهد شد

 می نویسند که تاثیر در مقام هم البته دارد،  ولی شما وقتی که تعداد داوطلبانتان 

این چنین بود چاره ای جز آزمون تستی ندارید آزمون تشریحی باعث مشکلاتی خواهد شد 

 که دو سه سال پیش کانون محترم مرکز تجربه کرد و نشان داد که اصلا به مصلحت نیست

 که آزمون را با سوالات تشریحی انجام داد.

در آزمون امسال حضرتعالی فرمودید که  آزمون وکالت در طراحی سوالات

 ایرادی نداشته است ضمن اینکه مشکلاتی هم در اعلام نتایج به وجود آمد

  و نتایج خیلی دیر اعلام شد و حتی چند سوال مشخص شد صحیح نیست

 و باید ابطال شود، آیا تمهیداتی برای اینکه این قبیل مشکلات در آینده 

بوجود نیاید اندیشیده اید که داوطلب هم با اطمینان خاطر در آزمون شرکت کند؟

بله، البته سوالی که فرمودید چند نکته فکر می کنم در آن وجود دارد یکی اینکه 

در بررسی هایی که انجام شد قبل از اعلام نتایج دو سوال حذف شد و نمره آن 

تقسیم شد و بنابراین بعد از اعلام نتایج نبوده است ثانیا تاخیری که در اعلام نتایج است 

در واقع ناشی از این بود که نحوه کار اداری انجام آزمون امسال تغییر کرده بود 

و همه امور واگذار به سازمان سنجش شده بود و سازمان سنجش هم زمان

 بیشتری در قرارداد پیش بینی کرده بود برای اعلام نتیجه، با این حال منتظر آن 

غایت و آن نهایت سازمان سنجش نشد و تقریبا در زمان مقرر نتیجه را اعلام کرد، 

 علت اینکه ظن یا توهم تاخیر در اعلام نتایج پیش آمد این بود که با سال های 

قبل مقایسه می شد بنابراین آنچه انجام شد آزمون بسیار خوبی بود و این هم 

که دو سوال حذف شد چیزی است که در همه آزمون ها پیش می آید و 

عامل انسانی در آن دخالت دارد «الانسان محل السهو و النسیان» کافی است

 که یک کلمه مثلا در صورت سوال جلو یا عقب تایپ کنند یا نوشته شود و یا 

از اول اشتباه نوشته شود، طبیعتا نهایت عدالت اقتضاء می کند که نباید به 

هیچ وجه گذاشت که چینن حالتی باعث تضییع حقی از داوطلبان بشود بنابراین 

در امسال هم سعی خواهد شد که سعی بیشتری شود که آزمون به نحوی ب

رگزار شود که به هیچ وجه اشکالی نداشته باشد و ان شاء الله هم نخواهد داشت

 ولی در مورد تستی بودنش متاسفانه کار دیگری نمی شود کرد.

در پایان اگر سخنی با داوطلبان و حقوقدانان دارید بفرمایید

من عرض خاصی ندارم جز اینکه دوستان و بزرگوارانی که به هر شکلی امکان 

اثر گذاری در تقنین و قانونگذاری دارند مساله الزامی شدن دخالت وکیل 

در کلیه مراحل را جدی بگیرند و مرتب در نظر داشته باشند و پیگیری کنند

 کما اینکه بنده و سایر دوستانمان کاری بوده که به شدت کرده و می کنیم 

و در این خصوص به تک تک نمایندگان محترم مجلس نامه ای نوشته ام 

و در کازیوهای آن ها گذاشته ام برای اینکه ما انتظار داشته ایم که 

حداقل در پایان برنامه ششم توسعه چنین چیزی را ببینیم و چون ندیده ایم

 من بلافاصله این نامه را نوشتم و پیگیری خواهم کرد دوستان  ما هم 

اگر کسی کانال ارتباطی دارد پیگیری کنند ، در عین حال مساله دیگری 

هم که دوستان کارآموز و داوطلبان به آن توجه داشته باشند این است که

  در جایی داوطلب بشوند که از نظر جغرافیایی واقعا می خواهند در آنجا کار کنند، 

 چون توجه داشته باشند بحث انتقال از محلی به محل دیگر بسیار بسیار کار دشواری است

 و اگر قرار است وقتی آن ها در محل دیگر به طور متمرکز فعالیت کنند این تخلف  است 

و در صورتی هم که تکرار بشود  ممکن است از نظر انضباطی به  مرحله خطرناکی هم برسد 

، بنابراین محلی را انتخاب کنند که واقعا می خواهند در آنجا کار کنند  بخصوص اینکه 

در لایحه جامع هم ضوابط مربوط به انتقال سخت ترشده است لذا این اشتباه را نکنند 

که ما فعلا در فلان جا چون گفته می شود که بیشتر احتمال قبولی وجود دارد ثبت نام کنیم

 بعد یک کاریش می کنیم آن کار را نمی شود کرد یا خیلی دشوار می شود کرد.

تشکر می کنیم از جناب آقای کشاورز رئیس اتحادیه کانون های وکلای ایران بابت 

وقتی که برای این گفتگو در اختیار ما گذاشتند.